skip to Main Content

Trofætransport- Den usexede men vigtige del af en jagtrejse!

Forleden fik jeg den glædelige besked at mine trofæer fra Sydafrika var kommet til vores lille kongerige! Carl Hjort fra Global Trophy Logistics ringede og forklarede at min kasse ville ankomme sammen med en hel 40 fods container, fyldt med andre Afrika trofæer. Vi aftalte straks at jeg ville komme forbi og se hele aflæsningsprocessen og så kunne Carl og jeg samtidig få en snak om transport og alle de udfordringer som kan opstå når vi skal have vores trofæer hjem fra vores jagtrejsedestination…

Carl aflæsede containeren i sikker stil!

Lastbilen med containeren ankom til tiden og et par minutter før dukkede de to Toldstyrelsen medarbejdere op som skulle kontrollere et par løver og nogle aber som var med i forsendelsen, da disse naturligvis havde CITES dokumenter som skulle stemples.

Løvekassen åbnes…
Løven undersøges…
Og Cites dokumentet stemples!

Stemningen var rigtig god og de to piger fra Toldstyrelsen var spørgende, nysgerrige og professionelle. Carl fik hurtigt bakset alle de forskellige trækasser ud af containeren så lastbilchaufføren igen kunne trille videre. Efter at CITES trofæerne var blevet kontrolleret og alle dokumenterne var blevet stemplet, kunne jeg endelig selv åbne min egen kasse og gense de trofæer som jeg nedlagde hos Paul Schoemann fra Gem Safaris i Sydafrika. Det er altid spændende og sjovt at gense sine trofæer og for hvert kranie eller skind som jeg hev op fra al papirkrymlet, genoplevede jeg hver jagtsituation igen! Næste stop for trofæerne er nu en tur til Jacob Strunge og Trophy Art hvor selve monteringerne skal laves. Næste gang jeg ser dem, vil de være færdigmonteret og klar til væggen…

Min egen kasse fuld af minder.
Det første trofæ åbnes.

Da min begejstring havde lagt sig en smule og jeg havde set at alle dyrene var i kassen, kunne Carl og jeg sætte os med en kop kaffe og få en snak om det det hele handlede om, nemlig trofætransport!

Containeren er tømt og Carl har rengjort den!

Jeg må simpelthen indrømme at jeg før i tiden ikke har skænket hjemtransport mange tanker, inden en jagtrejse! Jeg kan høre på Carl at dette ikke er unormalt og at alt for mange jægere desværre bliver overrasket over pris og besvær, især når der ikke er lavet en god plan inden afrejse!

Jeg har selv altid haft en opfattelse af at når jeg bookede en jagttur igennem et dansk bureau, så var jeg på den sikre side… Den opfattelse har desværre ændret sig drastisk, siden en af mine sidste jagtrejser endte i en katastrofe og lige nu bokser Carl og jeg temmelig meget med at få en kasse trofæer hjem fra Azerbaidjan! Det er en lang og kompliceret historie som jeg nok skal fortælle om på et senere tidspunkt, når trofæerne forhåbentligt er sikkert hjemme…

Carl fortalte at mange jægere bruger al deres tid og energi på at forhandle og booke jagtrejsen og ikke mange overvejelser går til transporten! For mit eget vedkomne finder jeg da heller ikke proceduren særlig “sexet” eller interessant! Det er langt sjovere at bruge tid og energi på at snakke om jagtbare arter, størrelsen på hjorten eller bukkene og når budgettet så skal laves, så går al energien da også på jagten, flyforbindelser og arter som skal jages! Derefter skal der planlægges trofæbehandling… Skal dyrene udstoppes i jagtlandet, eller skal de “Dip & Packes” for så at blive foreviget herhjemme i Danmark. Den proces koster også penge og dette bliver også medregnet i budgettet… Udfordringen er bare, at udgifterne og de mulige problemer stopper på ingen måde her! Der er mange penge at spare ved at medtænke og planlægge transporten på forhånd og rigtig mange problemer kan elimineres ved at lave en god plan for trofæernes sidste rejse INDEN de ligger i saltet i et fremmed land…

Jesper åbner en af de større kasser…

Carl pointerede at der groft sagt er tre faldgrupper hvor vi jægere oftest kan spare mange penge og problemer:

  1. Moms

Der skal betales moms på alle trofæer som kommer ind i Danmark! Alle færdig udstoppet trofæer undtaget skind, skal der betales 5% importmoms af konservatorregningen. For alle “Dip & Pack” og alle skind er satsen 25 %!

Især fra Afrika er der mange penge at spare, hvis man fortæller den lokale konservator at alle kranier og tænder skal sættes på en plade. På den måde vil kranierne blive vurderet som en færdig montering og så slipper man med at betale de 5 % i moms! Dette er naturligvis forudsat at kranier, tænder og horn er rengjort!

Momsen gælder ikke blot konservatorregningen, men også fragten. Derfor sparer man altså dobbelt op ved at få monteret sine kranier, tænder osv. På en plade.

Pga. momsen er det også super vigtigt at få udspecificeret regningen fra den lokale konservator, da rigtig mange blot vil sende én samlet faktura som for kundens skyld er temmelig simpel. Der står oftest bare én linje med “trofæbehandling og transport” og så et beløb… Det er så hele det beløb som bliver momsberettiget, men sandheden er oftest at den pris indeholder alt muligt andet som ikke har med selve konservator og transport siden at gøre… Licens afgifter, behandlings afgifter, div. Små omkostninger, opbevaringsudgifter osv. Osv.

Fakturaen fra den lokale konservator SKAL udspecificeres, der er potentielt mange penge at spare!

  1. Kvalitet og professionalisme af lokal konservator.

Når vi rejser ud i verdenen kender vi ikke nødvendigvis de lokale konservatorer og oftest vil vi snakke med outfitteren eller bureauet om hvem vi skal vælge til at enten udstoppe vores dyr eller få dem “dip & packed” så de kan komme hjem… Outfitteren har formentligt et samarbede med en konservator og dette samarbejde bygger oftest på et langt og godt teamwork, som gør at valget virker oplagt og sikkert! Udfordringen er bare at outfitteren sjældent oplever udfordringerne/problemerne med papirarbejdet, pakning af trofæerne, transporten osv. På det tidspunkt er det ikke outfitteren, men speditøren som har overtaget kommunikationen og outfitteren er ikke involveret længere… En anden ting som er værd at tænke over er at outfitterne sjældent ser det færdige resultat fra konservatoren… Kvaliteten af udstopningerne eller renligheden af kranier og horn kan variere enormt og disse problemer ser outfitteren ikke!

Speditørerne derimod, oplever alle disse udfordringer og fra rigtig mange forskellige konservatorer rundt om i verden!

De ved hvem der har styr på deres papirarbejde og de ved hvem der laver et flot og professionelt arbejde. De ser så mange trofæer hver dag, at de har styr på hvem der laver hvad og hvem som har styr på deres papirarbejde.

Så hvis man ellers involverer sin speditør inden afrejse, så kan man også selv vælge sin konservator inden jagten er begyndt!

Min lille kasse fra Sydafrika er et godt eksempel…

Min lille kasse fyldte ikke meget i den store container!

Jeg valgte at få alle trofæerne “Dip & Packed” for så at færdiggøre udstopningen herhjemme i Danmark.

Da jeg var i Afrika fortalte min outfitter Paul, at han havde et samarbejde med en lokal konservator som kom og afhentede alle trofæerne. Jeg havde ingen planer lagt og stolede på Pauls anbefaling… Da trofæerne blev afhentet forklarede jeg hvad der skulle ske med trofæerne og hvilken konservator som skulle lave dem her i Danmark. Jeg forklarede også hvem der skulle stå for transporten og afsted kørte han…

Da alle trofæerne blot skulle “Dip & packes” tænkte jeg ikke nærmere over det og da regningen kom, betalte jeg den bare og først da, kontaktede jeg Carl… Regningen var, som de oftest er, én linje med alle udgifterne lagt sammen, formentligt for ikke at forvirre kunden og først da Carl forklarede mig om importmomsen, gav det mening for mig at få den udspecificeret…

For mit vedkomne var det nu for sent, så ikke nok med at jeg ikke fik sat mine kranier på plade, eller fik dem registreret som færdige trofæer, så jeg kunne slippe med de 5 % i moms, så endte jeg formentligt også med at betale 25 % i moms på alle mulige små udgifter som egentlig ikke burde figurere i den endelige afregning…

Der bliver udstedt sunhedscertifikater for alle som importerer trofæer her til Danmark. Nu til dags koster det et gebyr på 875 kr. pr. påbegyndt kvarter… Oftest er en forsendelse fra f.eks. Afrika en blanding af forskellige jægeres trofæer og derved er der udstedt ét certifikat pr. jæger… Det er et fordyrende led, da visse kontrollanter vil beregne mindst et nyt kvarter for hvert certifikat! Reglerne er at disse certifikater kan udstedes til modtagere som er godkendt i TRACES. (Trade Control and Expert System) Det betyder oftest mellem to konservatorer og/eller mellem outfitter og konservator.

Den nemme og billige løsning er at sætte én dansk konservator/speditør på som modtager, hvis man er flere jægere afsted sammen, for på den måde kan man fylde en hel container med trofæer og slippe med ét enkelt certifikat!

For et par år siden var jeg i Namibia med en lille gruppe gode venner og på det tidspunkt anede jeg intet om ovenstående udfordringer… Vi endte med at vi alle stod med ét certifikat hver og dengang var der ikke tale om 875 kr. pr. kvarter, men derimod et opstartsgebyr pr. certifikat på næsten 2.000 kr.! Fordi vi ikke vidste dette, endte vores lille gruppe på 8 jægere med at betale næsten 16.000 kr. bare i gebyrer i Kastrup…

Én af mine absolut drømmetrofæer: En caracal!

Carl bliver ved med at pointere at det vigtigste er at tage kontakt til speditøren så snart jagtrejsen er ved at blive booket! Alt for mange problemer opstår senere som kunne være blevet elimineret og desværre kan en dårligt planlagt hjemtransport ødelægge den ellers fantastisk oplevelse som jægeren har været igennem ude i den store verden! Vi jægere er normalt meget velforberedte og planlægger stort set alt omkring vores rejse, så hvorfor bruger vi ikke lige lidt ekstra tid på at planlægge den sidste rejse for vores trofæer så de smukke dyr kan leve evigt i vores erindring og på vores væg?!

Carl summerer det hele med 6 gode råd:

  • Inden afrejse skal du udarbejde en forsendelsesplan med speditøren.
  • Snak med bureau/outfitter og konservator om priser osv. Så du sammen med speditøren kan udarbejde en pris på transport.
  • Brug tid på at vælge den rigtige lokale konservator. Husk at speditørerne ser rigtig mange trofæer og ved hvem der er professionelle og dygtige.
  • Kun DU bestemmer hvem der skal være din konservator og speditør!
  • Overvej at tegne en forsikring på trofæerne…
  • Hav altid gode og vandfaste adresse/instruks mærkater med på rejsen. På den måde er du sikker på at alle dine trofæer er tydeligt markeret.

Knæk & Bræk!

Mine sydafrikanske trofæer: Hvid blesbuk, vortesvin, steinbuk, caracal, bushbuck og alm. blesbuk!
This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top